Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Dotazy z oblasti uvádění zdravotnických prostředků na trh

faq

Jaké jsou podmínky pro uvedení zdravotnického prostředku na trh?

Základní legislativa upravující uvádění zdravotnických prostředků (dále jen jako „ZP“) na trh v České republice:

  • NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2017/745 ze dne 5. dubna 2017 o zdravotnických prostředcích, změně směrnice 2001/83/ES, nařízení (ES) č. 178/2002 a nařízení (ES) č. 1223/2009 a o zrušení směrnic Rady 90/385/EHS a 93/42/EHS (dále jen jako “nařízení (EU)2017/745“), jehož znění je dostupné zde

 

  • Zákon č. 89/2021 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákono léčivech), ve znění pozdějších předpisů (dále jen jako „zákon č. 89/2021 Sb.“), jehož znění je dostupné zde

 

  • Dále lze využít vysvětlující dokumenty MDCG vydávané Evropskou Komisí. 

Tyto dokumenty jsou dostupné v anglickém jazyce. Některé dokumenty MDCG jsou však dostupné na tomto webu i v češtině

Prvotní a rozhodující krok, který by měl výrobce učinit je zjistit, zda výrobek spadá do působnosti nařízení (EU)2017/745. Tedy zda výrobek splňuje definici ZP podle článku 2 odst. 1 tohoto nařízení, případně zda se na výrobek vztahuje ustanovení článku 1 odstavec 2, týkající se výrobků bez určeného léčebného účelu, na něž se však uvedené nařízení rovněž vztahuje. Výrobce může případně požádat Státní ústav pro kontrolu léčiv o stanovisko, zda výrobek spadá do působnosti nařízení (EU)2017/745.

 

Uvedení ZP na trh je definováno v článku 2 odstavec 28 nařízení (EU)2017/745:

„„uvedením na trh“ první dodání prostředku, s výjimkou prostředku, který je předmětem klinické zkoušky, na trh Unie“.

První dodání na trh se přitom posuzuje pro každý jednotlivý kus ZP s ohledem na případnou změnu původního určeného účelu.

Dodání prostředku je definováno v článku 2 odstavec 27 tohoto nařízení:

„„dodáním na trh“ dodání prostředku, s výjimkou prostředku, který je předmětem klinické zkoušky, k distribuci, spotřebě nebo použití na trhu Unie v rámci obchodní činnosti, ať už za úplatu nebo bezplatně“.

Z uvedeného vyplývá, že ZP je uveden na trh při jeho prvním dodání v rámci obchodní činnosti, přičemž není rozhodující např. zda byl poskytnut konečnému uživateli jako vzorek k vyzkoušení, nebo zda byl poskytnut jiné organizaci v rámci marketingových aktivit zdarma, nebo zda byla fakturována cena.

Na trh mohou být v Evropské Unii uváděny pouze ZP, které nesou označení shody CE podle přílohy V nařízení (EU)2017/745.

Aby bylo možno ZP označit označením shody CE, je třeba aby výrobce provedl posouzení shody v souladu s ustanoveními článku 52 nařízení (EU)2017/745.

Pro provedení posouzení shody je nutno nejprve určit rizikovou třídu ZP podle článku 51

a přílohy VIII nařízení (EU)2017/745. Výrobce může případně požádat Státní ústav pro kontrolu léčiv o stanovisko k zatřídění ZP.

V závislosti na rizikové třídě pak výrobce zvolí postup posouzení shody podle článku 52 nařízení (EU)2017/745. Ve většině případů vyžaduje proces posouzení shody zapojení oznámeného subjektu (notifikované osoby).

Seznam oznámených subjektů oprávněných posuzovat shodu zdravotnických prostředků podle nařízení (EU)2017/745 je uveden zde

 

ZP musí splňovat obecné požadavky na bezpečnost a účinnost podle přílohy I nařízení (EU)2017/745. Výrobce pro posouzení shody vypracuje dokumentaci podle příloh II a III tohoto nařízení a v případě, že má být do posouzení shody zapojen oznámený subjekt, předloží dokumentaci k posouzení vybranému oznámenému subjektu. Oznámený subjekt po té, co na základě dokumentace ověřil shodu, vydá výrobci certifikát a výrobce následně vystaví EU prohlášení o shodě. V případě ZP rizikové třídy I nesterilních a bez měřicí funkce (tedy u těch, kde pro posouzení shody není třeba zapojit oznámený subjekt) výrobce vydá EU prohlášení o shodě bez certifikátu vystaveného oznámeným subjektem. EU prohlášení o shodě v tomto případě vydává výrobce poté, co v odpovídající dokumentaci prokázal a zdokumentoval ověření shody ZP třídy I s požadavky nařízení (EU)2017/745.

Podle ustanovení § 8 odstavce 1 zákona č. 89/2021 musí být prohlášení o shodě v případě ZP dodávaného na trh na území České republiky v českém, slovenském nebo anglickém jazyce. V českém jazyce musí být rovněž informace týkající se označení a návodu k použití – viz § 8 odstavec 2 1 zákona č. 89/2021.

Výrobce je dále povinen provést registraci v elektronickém systému databáze EUDAMED v souladu s požadavky článku 31 a dalších souvisejících ustanovení nařízení (EU)2017/745. K elektronickému systému EUDAMED byly na tomto webu zveřejněny články s bližšími informacemi:

 

Do doby plné funkčnosti databáze EUDAMED je výrobce na základě ustanovení § 74 odstavec 4 a 5 zákona č. 89/2021 Sb. povinen se registrovat v databázi RZPRO a rovněž je povinen notifikovat své ZP.

Podrobnosti a odpovědi na další související dotazy lze nalézt zde.

Uvádění na trh ZP na zakázku (někdy také označované jako individuálně zhotovované ZP) upravuje článek 52, odstavec 8 a příloha XIII nařízení (EU)2017/745 a dále ustanovení § 8 odstavec 4–6 zákona č. 89/2021.

Uvádění na trh tzv. legacy devices (tj. ZP s platným certifikátem podle Směrnice Rady 93/42/EHS ze dne 14. června 1993 o zdravotnických prostředcích, které jsou dodávány na trh po datu nabytí účinnosti nařízení (EU)2017/745) se řídí článkem 120 nařízení (EU)2017/745 a lze využít rovněž vysvětlující dokument MDCG 2021-25, který je dostupný na tomto webu v české verzi.

 

Jak má výrobce na značení obličejové masky (roušky) uvést „informace potřebné k ověření, zda je zdravotnický prostředek řádně instalován a může být správně a bezpečně provozován“, jak je vyžadováno v bodu 17.4.4. přílohy č. 1 nařízení vlády č. 54/2015 ?

Zmíněné nařízení vlády již pozbylo platnosti a výrobci jsou povinni se řídit ustanoveními Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2017/745 (MDR). Pokud se jedná o obličejové masky (roušky) sterilní, vztahují se na výrobce ustanovení článku 120 MDR.

Bod 17.4.4. přílohy č. 1 nařízení vlády 54/2015 Sb. stanoví, že „informace potřebné k ověření, zda je zdravotnický prostředek řádně instalován a může být správně a bezpečně provozován“ mají být uvedeny v návodu k použití, nikoli na značení zdravotnického prostředku. V případě obličejových masek (roušek) se jedná zejména o informaci, kterou stranou má být maska nasazena směrem k obličeji. Další informace musejí vycházet z charakteristiky výrobku a použitých materiálů – např. jak zajistit těsnost apod.

Jakou má pro výrobce výhodu provádět preklinické testování v akreditované laboratoři oproti neakreditované?

Akreditované laboratoře, na rozdíl od laboratoří neakreditovaných, mají zaveden systém managementu kvality podložený nezávislou třetí stranou – akreditačním orgánem. Pracují tedy podle kontrolovaných pravidel, metod, postupů. Z toho vyplývá jejich vyšší prestiž na trhu, i když akreditace sama o sobě nemusí být zárukou absolutní bezchybnosti. Z toho důvodu akreditační orgán provádí pravidelné kontroly laboratoří během platnosti akreditace. Z uvedeného vyplývají přednosti spolupráce s akreditovanou laboratoří. Je třeba upozornit, že akreditace se vztahuje vždy pouze k určitým normám, metodám, typu zkoušek apod. Je pouze na výrobci, aby stanovil, jaké bude provádět zkoušky v rámci preklinického testování a jaké laboratoře zvolí.

Ve firmě používáme pojem skupina ZP pro celý radioterapeutický řetězec našich výrobků (ozařovač, simulátor, SW – dle MDD všechny naše ZP jsou třída IIb). Doporučujete PSUR dělat pro jednotlivé ZP zvlášť, či je možné vytvářet jediný PSUR pro naši skupin

V tomto případě by bylo nejprve vhodné ověřit podle přílohy VIII MDR, zda zůstane zatřídění ZP stejné, nebo se změní. Z toho vyplyne potřeba případného vypracování PSUR pro různé rizikové třídy.

Článek 86 v odstavci 1 připouští vypracování PSUR pro skupinu prostředků. Ze zprávy by však mělo být zřetelné, které informace a závěry se vztahují ke kterým konkrétním ZP ze skupiny tak, aby bylo možno v případě potřeby jasně stanovit nápravná opatření pro konkrétní ZP a sledovat a doložit jejich účinnost.

Pokyn MDCG k PSUR dosud nevyšel. Nemá SÚKL k dispozici přesnější informaci o datu vydání? Případně doporučujete vyčkávat co nejdéle, či raději začít připravovat PSUR strukturu dle vlastního uvážení?

Přesnější informace k datu vydání MDCG dokumentu týkajícího se PSUR SÚKL nemá. Vzhledem k tomu, že MDR již nabylo účinnosti, měli by výrobci pracovat na naplnění jeho požadavků, včetně zpracování PSUR. Obsah zprávy lze odvodit z požadavků článku 86 odstavce 1 a přílohy III bodu 1.

Existuje/plánuje se evropská či národní databáze klinických zkoušek zdravotnických prostředků?

Klinické zkoušky budou tvořit jeden z modulů databáze EUDAMED, jejíž spuštění Evropská komise plánuje na rok 2023. Rozsah informací veřejně dostupných v EUDAMED naleznete zde. Jiné klinické zkoušky dle čl. 82 MDR budou povolovány prostřednictví Informačního systému zdravotnických prostředků.

Zastává SÚKL tvrzení, že distributor brýlových čoček (ZP tř. I) tím, že provede pouze zábrus čočky do brýlových obrub, přejímá povinnosti výrobce podle čl. 16 MDR? Kde lze případně tuto informaci ověřit?

Z případě, že distributor provede pouze zábrus, tak upraví zdravotnický prostředek, který je již na trhu (na trh jej uvedl výrobce), pro potřeby individuálního pacienta, aniž by změnil určený účel zdravotnického prostředku. V tomto případě se na distributora nevztahují povinnosti výrobce – viz článek 16 MDR, odstavec 1, poslední pododstavec (následující za písmenem c)).

 

Liší se povinnosti výrobce ZP na zakázku v případě, že nedodává ZP tř. I přímo pacientovi, ale pouze do optiky? Stačí informace – návod k použití uvést v tomto případě jen na web stránkách výrobce a nepřikládat ke každému ZP?

Obecně nejsou povinnosti výrobce ZP na zakázku ovlivněny tím, jestli ZP dodává přímo pacientovi, nebo jinému subjektu.

V případě ZP rizikové třídy I může výrobce zvážit, zda se nejedná o ZP, jejichž použití je obecně známé a jejich používání lze obecně považovat za bezpečné. V tomto případě nemusí návod k použití poskytovat vůbec. V technické dokumentaci k ZP pak zaznamená zdůvodnění nevydání návodu k použití – viz příloha I MDR, článek 23.1 d).

Jestliže výrobce dodává opakovaně jednomu uživateli větší počet prostředků (tedy např. dodává dlouhodobě do jedné oční optiky opakovaně tytéž ZP), pak může pro tyto ZP poskytnout jednu kopii návodu k použití (v případě, že odběratel souhlasí) – viz příloha I MDR, článek 23.1 e).

Příloha I MDR, článek 23.1 f) jasně stanoví, že návod k použití v elektronickém formátu (umístěný na webu) lze poskytnout pouze za podmínek stanovených nařízením (EU) 207/2012. Jestliže tedy předmětné ZP nespadají pod skupiny ZP uvedené v článku 3 nařízení (EU) 207/2012, nelze návod k použití v elektronickém formátu poskytnout.

Vzhledem k tomu, že se nařízení (EU) 207/2012 odkazuje na směrnice 93/42/EEC a 90/385/EEC, bylo vydáno „PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/2226 ze dne 14. prosince 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/745, pokud jde o elektronické návody k použití zdravotnických prostředků“, které bylo publikováno v Úředním věstníku EK dne 15.12.2021.  Toto prováděcí nařízení uvádí v článku 3 odst. 1 uvádí stejné skupiny ZP jako nařízení (EU) 207/2012 a tedy zachovává pro poskytnutí návodu k použití v elektronickém formátu stejné podmínky.

Prováděcí nařízení je přístupné zde.

 

Patří mezi ZP na zakázku brýlové čočky, pro které jsou sice údaje o dioptriích dané poukazem od lékaře pro konkrétního pacienta, ale vyrobí se z hromadně vyráběných skladových čoček, které se pouze zabrousí?

V tomto případě se jedná o úpravu hromadně vyráběného prostředku ve smyslu ustanovení článku 2 MDR, odstavec 3, druhý pododstavec:

Jedná se o prostředky “které vyžadují úpravu, aby splnily zvláštní požadavky jakéhokoli profesionálního uživatele „(tedy včetně očního optika, aby mohl vyrobit požadované brýle), a prostředky, které jsou hromadně vyráběny prostřednictvím průmyslových výrobních postupů v souladu s lékařským předpisem jakékoliv oprávněné osoby (tedy dioptrické čočky standardně vyráběné v určité škále dioptrií, které odpovídají běžným předpisům očních lékařů),se však za prostředky na zakázku nepovažují;“

V tomto případě se tedy nejedná o ZP na zakázku.

Povinnosti výrobců prostředků na zakázku

Prezentace ze semináře konaného 14. 9. 2022 k problematice výrobců prostředků na zakázku.

 

Jak má vypadat identifikátor prostředku UDI? Vyžaduje SÚKL značení nad rámec MDR? Schvaluje SÚKL přidělené identifikátory UDI?

Podle nařízení (EU) 2017/745 má systém identifikace zdravotnických prostředků UDI obsahovat dvě části - UDI-DI a UDI-PI. Požadavky na systém UDI jsou uvedeny v článku 27 a příloze VI nařízení (EU) 2017/745.

Státní ústav pro kontrolu léčiv nepožaduje uvádění dalších údajů nad rámec údajů stanovených v uvedeném nařízení a přidělené UDI neschvaluje ani se k nim nevyjadřuje. Získání UDI a identifikace zdravotnických prostředků pomocí UDI je zodpovědností výrobce.

Pro přidělování UDI podle nařízení (EU) 2017/745 byly jmenovány 4 vydávající subjekty uvedené v dokumentu Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2019/939 dostupné na:   https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019D0939&from=EN

Konkrétně

  1. GS1 AISBL, Belgie
  2.  Health Industry Business Communications Council - HIBCC, USA
  3. International Council for Commonality in Blood Banking Automation - ICCBBA, USA
  4. Informationsstelle für Arzneispezialitäten – IFA GmbH, Německo

 

Další informace k systému identifikace zdravotnických prostředků UDI lze najít mezi doporučujícími dokumenty MDCG – dostupné na https://ec.europa.eu/health/medical-devices-sector/new-regulations/guidance-mdcg-endorsed-documents-and-other-guidance_en a na stránkách NISZP – dostupné na UDI - otázky a odpovědi | NISZP

27. 9. 2022

Jsou v ČR nějaké zvláštní požadavky pro software jako zdravotnický prostředek?

V České republice nejsou žádné další specifické požadavky týkající se software.

27. 9. 2022

Jaké jsou jazykové požadavky v souvislosti se zdravotnickým prostředkem?

V České republice by měl výrobce poskytovat informace o zdravotnickém prostředku v českém jazyce- viz § 8 odst. 2 zákona č. 89/2021 Sb.  Tento požadavek se vztahuje bez rozdílu, jak na použití prostředku laikem, tak profesionálem.

Rovněž je potřeba zdůraznit, že z ustanovení nařízení (EU) 2017/745, příloha I, čl. 5 písm. b) a čl. 22 odst. 1 poslední věta, vyplývá, že pro laiky je důležitý nejen návod k použití, ale také návod k použití prostředku a pokyny které by měly být v českém jazyce, aby se minimalizovala rizika spojená s používáním prostředku.

27. 9. 2022

Platí povinnosti výrobce podle nařízení 2017/745 i pro právnickou osobu, která balí více hotových výrobků (sterilní, s označením CE) s úmyslem uvedení prostředku na trh pod svým vlastním jménem? Komplet zabalených hotových výrobků nemá označení CE.

Fyzická nebo právnická osoba, která kompletuje systémy nebo soupravy zdravotnických prostředků není výrobcem ve smyslu článku 10 nařízení (EU) 2017/745, ale vztahují se na ni povinnosti, které stanoví článek 22 nařízení (EU) 2017/745. Fyzická nebo právnická osoba, která kompletuje systémy nebo soupravy zdravotnických prostředků, musí splnit požadavky stanovené v tomto článku, zejména v odstavci 2 a musí vydat a uchovávat prohlášení o shodě. Podle odstavce 5 čl. 22 nařízení (EU) 2017/745 se na soupravu neumisťuje označení CE, ale fyzická nebo právnická osoba, která systémy nebo soupravy kompletuje, musí na ně umístit svoje údaje (jméno, obchodní název, adresu atd. – viz článek 22).  Dále musí systému nebo soupravě být přiděleno UDI podle článku 29 a přílohy VI nařízení (EU) 2017/745 a odpovídající údaje musí být zaneseny do databáze Eudamed.  Další informace k UDI naleznete na UDI - otázky a odpovědi | NISZP a v dokumentu MDCG_2018-3-prirazovani UDI_systemy_soupravy.pdf

27. 9. 2022

Od kdy budou muset být jedinečné identifikátory UDI na zdravotnickém prostředku? Platí to i pro zdravotnické prostředky, na které se vztahuje tzv. přechodné období. Bude muset být UDI i u ZP, které mohou být doprodávány?

Data, kdy budou muset být zdravotnické prostředky opatřeny jedinečným identifikátorem stanovuje článek 123 odst. 3 písm. f) a g)

  • U implantabilních prostředků a prostředků třídy III se čl. 27 odst. 4 použije ode dne 26. května 2021.
  • U prostředků tříd IIa a IIb se čl. 27 odst. 4 použije ode dne 26. května 2023.
  • U prostředků třídy I se čl. 27 odst. 4 použije ode dne 26. května 2025;

Pokud jde o prostředky určené k opakovanému použití, které musí být opatřeny nosičem UDI na samotném prostředku, se čl. 27 odst. 4 použije

  • U implantabilních prostředků a prostředků třídy III ode dne 26. května 2023;
  • U prostředků tříd IIa a IIb ode dne 26. května 2025;
  • U prostředků třídy I ode dne 26. května 2027.

Dále problematiku upravuje článek 120 nařízení (EU) 2017/745, odstavec 3. Zdravotnické prostředky, které jsou ve shodě s požadavky směrnic 90/385/EHS nebo 93/42/EHS a bylo pro ně vydáno prohlášení o shodě, mohou být uváděny na trh i po 26. 5. 2021, avšak musí od tohoto data splňovat některé požadavky nařízení (EU) 2017/745 včetně registrace těchto zdravotnických prostředků.

Článek 120, odst. 3 uvádí, že zdravotnický prostředek může být „uveden na trh nebo do provozu do 26. května 2024 pouze, pokud je ode dne 26. května 2021 i nadále v souladu s některou z uvedených směrnic a pokud nedošlo k podstatným změnám v konstrukci a určeném účelu prostředku. Požadavky tohoto nařízení se však použijí, pokud jde o sledování po uvedení na trh, dozor nad trhem, vigilanci, a registraci hospodářských subjektů a prostředků, místo odpovídajících požadavků uvedených směrnic.“

Zároveň koordinační skupina MDCG vydala dokument MDCG 2019-5 (https://ec.europa.eu/health/md_sector/new_regulations/guidance_en), ve kterém reflektuje situaci kdy výrobky, které mají již určitou historii a jsou ve shodě se směrnicemi 90/385/EHS nebo 93/42/EHS („legacy devices“), ve kterém uvádí, že by databáze Eudamed měla být upravena tak, aby bylo možno do ní registrovat i tyto zdravotnické prostředky (vyráběné a uváděné na trh před datem účinnosti nařízení (EU) 2017/745), protože nařízení (EU) 2017/745 explicitně nestanovuje, že požadavek uvedený v odstavci 3 článku 120 znamená, že k registraci musí být použit UDI.  Uvedený dokument zavádí místo UDI nový identifikátor, „Eudamed DI“, Eudamed Device Identificator, který zdravotnickému prostředku přidělí správce databáze Eudamed v rámci registrace zdravotnického prostředku. Dokument MDCG 2019-5 dále popisuje způsob registrace těchto zdravotnických prostředků v databázi Eudamed.

27. 9. 2022

Bude možné dodatečně doplnit na ZP jedinečný identifikátor? Může toto dělat kdokoliv, nebo bude potřeba nějaká forma schválení SÚKL?

Systém přidělování jedinečných identifikátorů (UDI) zdravotnických prostředků upravuje článek 27 a příloha VI nařízení (EU) 2017/745. Pro přidělování UDI jsou aktuálně stanoveny 4 vydávající subjekty:

GS1 AISBL, Belgie;

Health Industry Business Communications Council (HIBCC), USA;

ICCBBA, USA; 

Informationsstelle für Arzneispezialitäten – IFA GmbH, Německo.

 

Jedinečný identifikátor prostředku (UDI) přiděluje zdravotnickému prostředku výrobce v souladu s pravidly pro jedinečnou identifikaci, která stanovil vydávající subjekt – viz odstavec 3 článku 27 nařízení (EU) 2017/745.

V případě UDI nehrají národní kompetentní autority, jako SÚKL, žádnou roli. Procesu je účasten pouze výrobce, který je odpovědný za přidělení UDI zdravotnickému prostředku, subjekt vydávající UDI, se kterým má výrobce smlouvu a případně oznámený subjekt (notifikovaná osoba), který se účastní procesu posuzování shody, protože základní UDI-DI musí být uvedeno na certifikátu vydaném oznámeným subjektem a na prohlášení o shodě a provází výrobek po celou dobu procesu posuzování shody a klinického hodnocení.

27. 9. 2022

Doplňování jakýchkoliv údajů na ZP může provádět kdokoliv, nebo jen subjekt, který splní konkrétní požadavky a bude posouzen SÚKL?

Označování zdravotnických prostředků a umísťování údajů o zdravotnickém prostředku provádí pouze výrobce v souladu s Obecnými požadavky na bezpečnost a účinnost popsanými v příloze I nařízení (EU) 2017/745. Jiné subjekty nemohou přidávat, ubírat, nebo měnit informace poskytované výrobcem s výjimkami uvedenými v článku 16 nařízení (EU) 2017/745, odst. 2. V ostatních případech se subjekt stává výrobcem a vztahují se na něj tedy povinnosti výrobce vyplývající z článku 10 a dalších ustanovení nařízení (EU) 2017/745.

27.  9. 2022

Jaká je akceptovatelná forma zavedených opatření umožňujících poskytnout dostatečné finanční krytí? Je stanovena jeho výše nebo je na výrobci, aby sám individuálně stanovil, kolik tato rezerva má být?

Podle článku 10, odst. 16 nařízení (EU) 2017/745 a nařízení (EU) 2017/746 má být způsob zajišťující dostatečné finanční krytí přiměřený rizikové třídě, typu prostředku a velikosti podniku.

Dále se v tomto odstavci uvádí, že výrobci musí mít „zavedena opatření umožňující poskytnout dostatečné finanční krytí“. Tímto opatřením může být finanční rezerva podniku, ale s velkou pravděpodobností řada výrobců „zavede opatření“ ve formě pojištění za způsobenou škodu v odpovídající výši. Konkrétní výše finančních rezerv není nikde stanovena.

Z uvedeného vyplývá, že by výrobce měl především zvážit možná rizika vyplývající z rizikové třídy a určeného účelu použití zdravotnického prostředku (zde nabývá analýza rizik skutečného významu a není jen jednou z kapitol technické dokumentace). Určený účel určuje rizikovost použití (např.: rizikovost zdravotnického výkonu, procesu léčby, údržby, procesu likvidace zdravotnického prostředku atd.) a tím míru možného ohrožení pacienta, personálu, případně jiných osob. Zároveň zde bude hrát roli např. objem produkce a míra pokrytí trhu a tím pravděpodobnost možného způsobení škody, nebo míra potenciálního nebezpečí hromadných žalob apod.

27. 9. 2022

Harmonizované normy pro MDR zatím nejsou – může výrobce používat normy harmonizované pod směrnicí do okamžiku než bude vydán seznam harmonizovaných norem pod MDR?

Článek 8 odstavec 1 nařízení (EU) 2017/745 uvádí: „Předpokládá se, že prostředky, které jsou ve shodě s příslušnými harmonizovanými normami nebo relevantními částmi uvedených norem, na něž byly zveřejněny odkazy v Úředním věstníku Evropské unie, jsou ve shodě s požadavky stanovenými v tomto nařízení, na které se tyto normy nebo jejich části vztahují.“

Harmonizované normy uvádějí v přílohách „Z“ (ZA, ZB,…) který článek normy odpovídá kterému článku příslušného evropského nařízení nebo direktivy a tím uvádí jak je konkrétně zaručena shoda s použitým nařízením nebo direktivou.

Normy platné v současné době jsou harmonizovány k direktivám 90/385/EHS, 90/42/EHS a 98/79/ES, tedy ne k nařízení (EU) 2017/745 a (EU) 2017/746. Z toho vyplývá, že v současné době platné harmonizované normy lze používat k prokázání shody s direktivami 90/385/EHS, 90/42/EHS a 98/79/ES (a certifikace notifikovanou osobou podle těchto direktiv), ale nelze je použít pro prokázání shody s nařízeními (EU) 2017/745 a (EU) 2017/746.

Seznam norem, které budou s těmito nařízeními harmonizovány a termíny harmonizace uvádí Prováděcí nařízení Evropské Komise M/565 z 15. 5. 2020 ( https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/mandates/index.cfm?fuseaction=search.detail&id=589#).

EU průběžně aktualizuje seznam norem harmonizovaných s nařízením (EU) 2017/745. Aktualizovaný seznam těchto norem lze nalézt na

https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/european-standards/harmonised-standards/medical-devices_env části „Publications“.

27. 9. 2022

Je někde k dohledání guidance dokument na bližší požadavky PMS - a to jak obecně, tak např. s důrazem na vyhodnocování trendů?

Požadavky na PMS jsou stanoveny v článcích 83-86 a v příloze III nařízení (EU) 2017/745  a v článcích 78-81 a v příloze III nařízení (EU) 2017/746.

Dále se touto problematikou zabývá dokument MDCG 2020-7 Guidance on PMCF Plan Template a MDCG 2020-8 Guidance on PMCF evaluation report template.

27. 9. 2022

Pokud dojde k souběhu uvádění na trh (totožného) zdrav. prostředku s certifikací dle MDD a MDR např. v případě doprodeje na konci přechodného období, jakým způsobem má být zajištěno jejich rozlišení, resp. co se za něj považuje?

V tomto případě není jednoznačně stanoveno, jakým způsobem mají být značeny výrobky, které jsou ve shodě s MDD a výrobky, které jsou ve shodě s MDR.

Je na výrobci, jaký systém zavede, aby byl schopen dohledat ten který výrobek, např. v případě nežádoucí příhody. V souvislosti s MDR se však nabízí jedno řešení. Vzhledem k tomu, že MDR zavádí povinnost označovat výrobky kódy UDI, lze vycházet z toho, že ZP, které jsou ve shodě s MDR budou označeny UDI v souladu s požadavky MDR, resp. prováděcích dokumentů MDCG, zatímco ZP, které jsou ve shodě s MDD, byly dosud značeny jiným způsobem. Tím by mohlo být zajištěno dostatečné odlišení ZP.

27. 9. 2022

Chápu správně, že článek 120, odst. 3, se nevztahuje na ZP tř. I, které nevyžadují zapojení oznámeného subjektu (podléhají "samocertifikaci", nejsou sterilní, s měřící funkcí, opakovaně použitelné)? To znamená, že tyto ZP MUSÍ plnit od 26. 05. 2021 požada

Ano. Na tyto výrobce se MDR vztahuje v plném rozsahu od 26. 5. 2021 bez přechodného období.

27. 9. 2022

Patří mezi ZP na zakázku brýlové čočky, které stanovené poukazem od lékaře pro konkrétního pacienta, ale vyrobí se z hromadně vyráběných skladových čoček, které se pouze zabrousí?

V tomto případě se jedná o úpravu hromadně vyráběného prostředku ve smyslu ustanovení článku 2 MDR, odstavec 3, druhý pododstavec: Jedná se o prostředky “které vyžadují úpravu, aby splnily zvláštní požadavky jakéhokoli profesionálního uživatele „(tedy včetně očního optika, aby mohl vyrobit požadované brýle), a prostředky, které jsou hromadně vyráběny prostřednictvím průmyslových výrobních postupů v souladu s lékařským předpisem jakékoliv oprávněné osoby (tedy dioptrické čočky standardně vyráběné v určité škále dioptrií, které odpovídají běžným předpisům očních lékařů), se však za prostředky na zakázku nepovažují;“

V tomto případě se tedy nejedná o ZP na zakázku.

27. 9. 2022